Siguranța școlară în anul școlar 2024-2025. Măsuri pentru începerea în siguranță a anului școlar 2025-2026
Siguranța copiilor în mediul școlar este pentru instituția noastră o prioritate de necontestat. Prin respectarea strictă a măsurilor de prevenire a incendiilor și prin instruirea adecvată a elevilor și a personalului, putem asigura un mediu sigur și protejat pentru toți cei implicați în procesul educațional.
În anul școlar 2024-2025, ISU Hunedoara a derulat acţiuni orientate spre consolidarea protecţiei în instituțiile de învățământ astfel încât consecinţele tipurilor de risc să fie minimizate, iar starea de normalitate să fie restabilită în cel mai scurt timp.
Personalul Inspecţiei de Prevenire execută permanent controale și verificări la unitățile de învățământ din județ, iar acolo unde identificăm lipsuri pe linia apărării împotriva incendiilor și protecției civile, depunem eforturi, împreună cu factorii de răspundere de la nivel local și județean, pentru remedierea acestora cât mai rapid cu putință, iar dacă este cazul, aplicăm măsura sancționării contravenționale a responsabililor.
În anul școlar anterior, în timpul controalelor efectuate, au fost constatate 113 deficiențe specifice. Dintre acestea, 49 au fost remediate operativ în timpul inspecției. Pentru deficiențele înregistrate, au fost aplicate 92 avertismente și 19 amenzi contravenționale în cuantum de 420.000 lei.
Menționăm faptul că, atunci când este posibil, controalele desfăşurate includ şi executarea de exerciţii de alarmare-evacuare, cu angrenarea elevilor, cadrelor didactice şi personalului auxiliar. Acestea au drept scop formarea deprinderilor în cazul producerii unor situaţii de urgenţă. De asemenea, am organizat și activităţi de informare preventivă şi de educare a elevilor în ceea ce privește comportamentul în cazul producerii unui incendiu sau a altor situaţii de urgenţă.
Unităţile de învăţământ reprezintă o categorie aparte, prin prisma faptului că aceste categorii de obiective sunt frecventate de același public. Prin activităţile de informare preventivă pe care instituţia noastră le desfăşoară permanent, s-a încercat ca beneficiarii (preşcolarii, elevii, profesorii şi personalul auxiliar) să cunoască specificul clădirii, unde sunt amplasate mijloacele de apărare împotriva incendiilor, căile de evacuare, locul de întâlnire în caz de incendiu etc.
Controalele de prevenire vizează în special:
1. Actele de autoritate privind apărarea împotriva incendiilor emise de conducătorul instituției;
2. Documentele și evidențele specifice privind apărarea împotriva incendiilor;
3. Organizarea activității de apărarea împotriva incendiilor la locul de muncă;
4. Evaluarea structurilor cu atribuții privind apărarea împotriva incendiilor;
5. Respectarea normelor de apărare împotriva incendiilor din punct de vedere constructiv (gradul de rezistență la foc, distanțele de siguranță, căi de evacuare, case de scări);
6. Respectarea normelor de apărare împotriva incendiilor din punct de vedere al instalațiilor de protecție împotriva incendiilor;
7. Respectarea în teren a măsurilor stabilite din punct de vedere organizatoric.
De asemenea, echipajele de pompieri militari efectuează periodic misiuni de recunoaştere în teren la instituții de învățământ, verificând căile de acces, sursele de alimentare cu apă, reţelele de hidranţi, mijloace de primă intervenție şi alte aspecte de interes operativ.
În timpul controalelor din anul școlar anterior, s-au desfășurat 4 exerciții și 16 de instruiri, fiind pregătite practic 223 persoane. În același context, inspectorii noștri au diseminat și materiale informative aferente campaniilor naționale inițiate de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență.
În plus, pentru a fi testate cât mai concret procedurile de reacție a celor implicați, tot în aceeași perioadă, echipaje operative de pompieri, din cadrul tuturor subunităților au efectuat alte 37 de exerciții de alarmare – evacuare în școli și grădinițe, la care au participat aproape 8000 de școlari, preșcolari și personal din cadrul instituțiilor respective.
Pe lângă aceste exerciții practice, pompierii militari au fost alături de copii, cu ocazia diferitelor evenimente sau programe școlare sau la invitația cadrelor didactice, purtând discuții deschise și constructive cu aceștia, menite să sporească cunoștințele și aptitudinile elevilor în domeniul situațiilor de urgență. Astfel, au fost desfășurate 30 de lecții dechise și instruiri, la care au participat aproximativ 1000 de școlari și preșcolari.
Referitor la procesul de autorizare din punctul de vedere al securităţii la incendiu, structurile Inspecţiei de Prevenire au venit în întâmpinarea beneficiarilor, pentru soluţionarea situaţiilor existente şi acordarea asistenţei tehnice de specialitate necesare.
În acest sens, personalul Inspecţiei de Prevenire a acordat asistenţă tehnică de specialitate în 15 de cazuri, în vederea obținerii autorizațiilor de securitate la incendiu.
Ca urmare, la nivelul județului Hunedoara, din totalul celor 471 de clădiri cu destinația de unități de învățământ, 330 nu fac obiectul avizării, 122 sunt autorizate din punct de vedere al securității la incendiu, iar 19 corpuri de clădiri se află în diferite etape ale obținerii autorizației.
Un lucru important pe care dorim să-l subliniem este faptul că, beneficiarul este exclusiv responsabil pentru obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu.
Un aspect pozitiv este faptul că, în anul școlar trecut, în județul nostru nu a fost înregistrat niciun incendiu la instituții de învățământ, fie că vorbim despre unități de stat sau private, ceea ce ne dă certitudinea că acţiunile de îndrumare şi control, exerciţiile destinate formării comportamentului preventiv specific tipurilor de risc și buna colaborare dintre pompieri, cadre didactice, elevi și părinți contribuie la siguranța în mediul școlar. .
ISU Hunedoara va continua efectuarea activităților specifice de control și îndrumare, atât pentru asigurarea începerii anului școlar 2025-2026 în siguranță, cât și pentru respectarea măsurilor de prevenire a incendiilor.
Siguranța în școli nu este pentru noi doar un obiectiv, ci și o obligație morală față de viitorul generațiilor noastre.